En tanke, jag är bra på att tänka.

Jag vet att jag egentligen har en massa annat att göra. Men en tanke slog mig alldeles nyss, och jag bara måste blogga om det. Likheten mellan Årets Idolvinnare Kevin Borg och 2004 års tvåa Darin Zanyar. Och duktig som jag är har jag givetvis gjort lite research och kollat upp några videos på youtube. Eftersom jag inte kan blogga och ha en massa åsikter utan att ens kollat upp hur det egentligen ligger till. Mina slutsatser efter att ha kollat är att jag hade helt rätt redan från början.

Kevin och Darin har ungefär samma sätt att sjunga (wail, wail, wail) och de rör sig med samma självförtroende på scenen. De har även på scenen liknande rörelser (med influenser från Michael J).
Kolla bara på de här, här, här och här videorna om ni vill se ytterligare bevis.

Ni vet ju redan vad jag tycker om Kevin, men jag ska försöka att vara opartisk. Hur kommer det sig att typ varje svensk verkar älska Kevin och tycka att han är bääääst när ungefär samma personer avskyr Darin och tycker att han är världens sämsta?
Jag tycker att det är väldigt konstigt, de skulle ju kunna vara samma person. När Darin var med i Idol var han 17 år (research, igen) och Kevin 22 år, alltså är Kevin lite mer mogen både i rösten och i scenspråket. Men hallå, om vi ser en video med Darin nu kan vi klart se en förändring. Lite mer säkerhet. Och erkänn nu, Det hade lika gärna kunnat vara Kevin Borg som gjorde Darin's nya "Breathing your love". Det hade det.

Jag antar att jag nu får en massa kommentarer av er och att ni blir en smula irriterade över att jag jämför eran nya favvis Borg med Zanyar. Men hallå, sånt gillar jag ju? Att få lite åsikter och kanske att få någon där ute att tänka till. Vad säger ni? Någon som är med i mina tankegångar eller tycker ni att jag har heeelt fel? Tell me!

Kommentarer
Postat av: . malinjansson

Jag har faktiskt tänkt på det där jag också. Och Kevin va faktiskt inte min favorit. Det va Robin Eriksson som kom 5a (?). Jag tyckte att han va solklart bäst, men skenet bedrar. "Allas" älskade Johan kom inte till final och inte heller Anna, som dom sa var så underbart bra och Sveriges favorit. Jag måste faktiskt medge att jag tyckte att det va lite konstigt att Alice kom till finalen. Hennes röst, va enligt mig, inte riktigt mogen än. Det va nog hennes scennärvaro som charmade Sveriges befolkning. Men men, tur var ju att Kevin vann och inte Alice!

2008-12-23 @ 19:05:31
URL: http://maalun.blogg.se/
Postat av: johanna

Jag tycker då inte att dom är ett dugg lika.. Kevin kan sjunga visst han kanske wailar men han gör det iaf rätt. Darin gjorde det för att han inte klarar att ta tonerna men det kan Kevin! Har var en värdig vinnare! Han och Darin är inte ett dugg lika. Menmen alla tycker ju olika:P

2008-12-23 @ 21:23:01
URL: http://modofreak.blogg.se/
Postat av: emmali

Jag håller inte med dig.. Om du lyssnar på låtarna hör du ju att Darins röst inte ens går att jämföra med Kevins! Kevin är en mycket bättre sångare än Darin, och det hör man så tydligt då man lyssnar på låtarna du har tagit som exempel. Det finns verkligen ingen likhet mellan dom två, tycker jag. Visst båda rör sig på scenen, det är väl enda likheten. Och som Johanna skrev, Darin wailar ju för att han inte klarar av tonerna, medan Kevin klarar av att sätta alla toner, jag tycker att dom ligger på helt olika nivåer. Och grejen med att alla som tycker om Kevin inte tycker om Darin, jag tror att det har mycket med att göra att man nästan fick "lära känna" Kevin genom tvrutan, man fick se han förbättras i språk och så, och han var öppen och alltid glad i tvn, medan Darin inte alls var lika "personlig" som Kevin. Men det är ju många som tycker att Darin är bra också, han var min idol just det året, men nu.. Nej! Kevin var en värdig vinnare tycker jag, och han har inga likheter med Darin. Men det är ju mina åsikter :p

2008-12-24 @ 14:06:26
URL: http://emmaliii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0