Upprörande.

Äntligen hemma från en lång skoldag. Puuh! Men jag ska faktiskt inte berätta en massa om skoldagen, utan en annan sak som jag tycker är viktigt. Eller ja, inte viktigt på samma sätt som jag tycker att skolan, familjen eller något annat är viktigt. Utan på ett annat sätt.

Nyligen dömdes min f.d lärare för sexuellt ofredande på två då 14-åriga tjejer. Detta hände förra året, på min skola och jag vet vilka tjejer det handlar om. En kompis till mig vittnade också. I tidningen (klicka på "tidningen" för att komma till artikeln) har de skrivit personens för och efternamn. Jag väljer att inte göra det, även om jag verkligen ogillar personen ifråga vill jag inte svartmåla någon på internet. Jag antar att även de flesta som bor häromkring vet vem han är ändå.

Han dömdes hursomhelst till 70 dagsböter á 200 kr. Och han ska betala 10 000 kr var till tjejerna. Det är nästan skamligt hur litet straff han fått. 10 000 kr är ingenting om man jämför vad de där tjejerna fått gå igenom, och vi ska inte tala om hur traumatiskt det kan vara för dem. Alla minnen kommer sitta fastklistrade i minnet för alltid.

Läraren (och politikern) har varit min lärare i de flesta ämnen under mellanstadiet. Jag ska inte dra upp allt han gjort men jag kan sammanfatta och säga att han inte skött sin roll som lärare. (Eller vad säger ni, forna elever från Styrnässkolan?) Listan kan göras enormt lång. Alla kan göra misstag, men borde inte rektorer osv. rycka in när misstag görs var och varannan dag? Det gick så långt att föräldrar i min klass + rektor och lärare hade möte ang. detta. Rektorn har även lovat att läraren i fråga inte ska ha elever.

Vad tror ni jag gör när jag i åk.7 ska ha den här läraren som vikarie? Jag ringer min mamma och funderar på om jag allvarligt talat skulle skolka. Jag skolkade inte den lektionen för sånt skulle jag inte göra, men ska det verkligm behöva gå så långt att tillochmed jag funderar på skolk?

Jag blir galen! Men samtidigt oerhört glad att han dömdes till detta. Hoppas verkligen att ingen ska behöva ha honom som lärare. Någonsin!


Kommentarer
Postat av: Nathalie

Sv; Jag vi får se hur jag gör :) Känner mig väldigt sugen på att starta en ny, men vi får se hur jag glr, det märks väl! :D

2008-11-20 @ 22:01:51
URL: http://duesoetast.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag håller med!

2008-11-21 @ 14:40:15
URL: http://modofreak.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0