Ingen ska pressas för hårt!

Nu kommer några visdoms ord från mig, detta kan inte sägas nog många gånger.

Pressa er inte för hårt. Det är inte bra! Jag tar nu upp ämnet inom skolan eftersom jag tillbringar mycket tid där och eftersom jag vet att jag har läsare som kan behöva höra det. Det behöver vi alla.

Man vill vara duktig i alla ämnen, få bra resultat på proven och prestera på topp hela tiden. Efter skolan pluggar man för att det ska gå ännu bättre, man blir aldrig riktigt nöjd. Det är jätte svårt, jag vet. Men man måste ändå försöka att acceptera sig själv - i alla lägen. Kanske får man nöja sig med VG i matte. Allt slit är inte värt ett MVG. Eller så är det det.

Jag kanske inte är riktigt rätt person att uttrycka mig inom detta området. Jag pressar mig själv oftast inte för hårt. Visst, jag vill ha MVG i de flesta ämnena men jag pressar mig inte till det. Jag har alltid haft lätt för mig i skolan (jag är oerhört tacksam!), det gör inte att jag pluggar mindre. Jag pluggar så mycket jag behöver men det gör mig mer säker på mig själv, på att jag har kapaciteten till ett bra resultat även om jag inte har en jätte bra dag eller om jag inte orkat plugga 3 timmar kvällen innan. Jag har aldrig varit orolig för att inte få Godkänt, jag är bra naturligt. Men jag lägger även ner mycket tid både i skolan och på pluggning. Mitt bästa tips är att hänga med på lektionerna, du får så himla mycket viktig information där. Och ser läraren att du är ambitiös och vill lära dig kan han/hon ha överseende med ett litet fel du gjort på något prov.

Men pressa dig aldrig för hårt. Grundämnena (engelska, matte svenska) har alltid varit mina topp ämnen. Jag vet att jag ligger på MVG nivå i de ämnena. Jag vet även att jag ligger där uppe i höjderna i SO ämnena, och även om jag inte tycker att ex. historia är allt för skoj (jag tycker att historia är otroligt oviktigt) vet jag min kapacitet och lägger lite tid och fokus på det eftersom det kan ge mig MVG i slutändan. Samma sak i NO, jag tycker inte att varken fysik, kemi eller biologi är jätte skoj men för mig finns ingen anledning att strunta i det eftersom jag har kapaciteten att nå toppen. Hänger jag bara med på lektionerna och pluggar lite löser det sig. Ämnet idrott däremot har aldrig varit min topp, det är kul ibland men för mig är det mest någonting vi har som man är med på osv. Jag pressar mig inte att bli någon idrotts-tjej. Det är helt enkelt inte jag. I idrott nöjer jag mig faktiskt med ett G eller VG som jag vet att jag kan få. Om jag skulle pressa mig hårt och lägga ner en massa energi i gympahallen tappar jag lite av energin jag istället kan lägga på något som jag tycker är viktigare. Språk tillexempel. Förstår ni?

Här kommer några tips direkt från mig till dig;
1. Sätt upp mål!
2. Inse din kapacitet, det är stor skillnad vilka betyg du VILL ha och vilka du faktiskt klarar av. Utan att behöva slita ihjäl dig.
3. Prata med din lärare, det är inte bara du som ansvarar för ditt betyg. Läraren ger dig kunskapen och hjälpen att fixa dom.
4. Tyck om dig själv även om du bara fick ett G på senaste provet. Bättre lycka nästa gång eller hur säger man?

Det blev ett väldigt långt inlägg utan bilder och allting,sorry! Var tvungen att skriva av mig lite...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0