Gran Canaria - 09

Som jag redan nämt har jag  haft det jätte bra på Gran Canaria. Resan dit och resan hem var jobbig dock.

Vi började åka buss 22.45 till Arlanda och sedan flög vi och sedan åkte vi buss igen. Jag har inga som hellst problem med långa resor men att åka nattbuss och vara så trött utan att kunna sova är inte speciellt kul. Jag har alltid problem med att sova i bilar eller bussar. Sängen är helt klart bäst!
Jag älskar solglasögon. Har antagligen alldeles för många par och på Arlanda hittade jag det där paret. Visst är de snygga? Himla coola. Men jag köpte dem inte, jag behöver inte ett par till solbrillor. Men ändå, de är såå snygga!

Väl framme på Gran Canaria fick vi som jag redan nämt åka buss, till Arguineguin. Det var betydligt kyligare än jag förväntat mig. Och vi var otroligt chockade över alla andra som hade badkläder och inte verkade frysa alls. (Fast några dagar senare stod vi där i badkläder, och de nya resenärerna kollade konstigt på oss i sina varma kläder)

Trots kylan var min käre bror och lilla kusin Evelina ivriga till att bada. Det var iiiskallt!

På bilden här bredvid ser ni min modige bror bada dag 1. Ni ser väll molnen på himlen!



Dag 2 hoppade vi på en lokalbuss till Puerto de Mogán. Bussen körde enormt snabbt och kurvorna var sjukt skarpa. Uppe i bergen!

1. Så nära kom jag att bada i kyliga Atlanten
2&3. Inte de bästa bilderna fotade från en snabb lokalbuss genom fönstren.

Några dagar (och äventyr) senare hade vi våran värsta dag på ön. Den dagen glömmer vi aldrig!
Vi bestämde oss för att åka på en arrangerad utflykt med lokalguide. Personalen på hotellet rekomenderade den här utflykten till Teneriffa och Loro Parque. Vad ingen nämnde var att vi skulle åka ifrån hotellet 5.50 på morgonen och att resan dit skulle vara hemsk! Det fick vi själva uppleve, utan förvarningar.
Min mobiltelefon väckte oss alla 5.00 svensk tid jag hade ingen tanke på att det är en timmes tidskillnad när jag ställde väckarklockan. Vi vaknade och klev alltså upp klockan 4! Som tur är märkte min mormor det när vi var klara. Det var bara att somna om och vänta lite. Guiden var den mest konstige någonsin. Ingen förstod vad han sa då han pratade danska med konstig dialekt. Han såg dessutom ut som en 12-årig förvirrad indisk pojke. Min gissning om att hade varit på skolresa och sedan tappat bort sig var antagligen inte helt sanningsenlig men heller inte långt ifrån vad man kunde trott.
2 timmar på en buss+1 timme på en jobbig färja+"en liten timme" i buss igen+väntan på färjeterminalen resulterade i 5 timmars restid till parken. Det var jobbigt!  Ingen chans att äta, det fanns ingenting att äta! Och busschauffören var elak och pedantisk. Eftersom det regnade och skorna blivit lite blöta blev han galen. Min mormor fick ta av sig sina skor för att komma in i bussen. Han pratade snabb spanska och guiden var förvirrad på danska - min mormor försod ingen ting. Vi andra höll på att skratta ihjäl oss ganska långt bak i bussen.
Men parken var jätte fin. Och eftersom man nästan inte fick fotografera någonstans har jag inte många bilder från den dagen men de få jag har ska ni få se.

Vi såg en delfinshow, späckhuggarshow och en sjölejonshow.
Den knappa tiden på parken (5timmar) gjorde att vi knappt hann äta. Och resan hem var lika jobbig som resan dit. Vi kom hem strax efter 21 och då var vi alla dödshungriga. Och affären var stängd. Enda alternativet var att äta i restaurangen men det var vi ju inte sugna på. Det var en bortkastad dag och 10 timmars resa för att vara på en park i 5 är sjukt. Det var inte värt besväret - trots att parken var fin.

Vi var också på en liten tripp till öknen i Maspalomas. Därifrån får ni bara se bilder.

1. Sandskulptur 2. en oas i öknen 3. Jag och Linus 4. Öken 5. Surfare i vågorna

Detta är faktiskt allt jag tänkt erbjuda er från resan. Så klart gjorde vi en massa annat men bloggen är inte allt. Även om ni säkert är nyfikna på resten får ni inte veta allt.

Kommentarer
Postat av: yasmine

Härligt ni såg ut att ha det! AVIS!!



Gran Canaria är nog ett ställe man besöker på sommaren mer, som Turkiet, Bulgarien osv.. Det är varmare då.



Pyssinuss

2009-01-30 @ 20:37:59
URL: http://yasminejansson.devote.se
Postat av: Sofia Lundgren

Alla utomlands kör som nå jävla dårar, både i turkiet och grekland kommer jag ihåg att dom körde hejvilt och brydde sej typ inte om trafiken runt omkring, helt sjukt.



Tycker nästan synd om dej nu som måste komma hem till kalla sverige och till tråkskolan med massor med prov och läxor, menmen. Kram!

2009-01-31 @ 11:50:28
URL: http://sofiaalundgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0