Solning, okej eller ej?

Solen gassar och kroppen bara vill ut i solen, det är som en inbyggd grej. Vi behöver solen, det vet alla. Men tänk efter en gång före, smörj alltid in er med solskyddsfaktor! Alla vet att solning kan ge cancer och gör att huden åldras i förtid. Vem vill egentligen se ut som en gammal rynkig tant redan vid 30? Inte jag iallafall.

Solariumsolande då, det är väldigt vanligt. Och väldigt farligt! Många tror att det är bra att "grunda" med att sola solarium så att man inte bränner sig men det är helt fel. Det är inte ens samma typ av strålning. I solariet är det mest UVA-strålning som tränger djupt ned i huden och gör att den åldras snabbare. Det är i de flesta fall som cancer orsakas av de farliga UVB-strålarna. UVB-strålarna stimulerar huden att bilda pigmentet melanin och gör överhuden tjockare. I en viss balans av UVA och UVB är det ingen större fara om man smörjer in sig. Men i solarieljuset finns mest UVA och där blir det ingen balans. Ett solarium har 3-4 gånger starkare UVA-strålning än vanlig sol.

Ja, man ska sola med måtta i alla former men solariumsolning är så mycket farligare än man tror. Det finns faktiskt väldigt många bra BUS (Brun utan sol) nuförtiden, investera i en sån istället för att lägga pengarna på en tripp till solarieöarna. Och använd alltid solskyddsfaktor, man blir brun ändå! Ni behöver inte använda en jätte hög spf, huvudsaken är att ni använder en! I min familj har vi en jätte bra från märket Lancaster. Även after sun som gör att färgen faktiskt bevaras längre tid. Mitt bästa tips till er som ska investera i en solskyddsfaktor är, köp en spray! De är mycket enklare att applicera och blir inte lika klibbigt. Oavsett vilket märke ni väljer.

Det är även viktigt att skydda huvudet och håret. Jag som dotter till en Kérastase-frisör har naturligtvis en massa olika solskydds-sprayer och inpackningar för håret. Det är för-preparat och after sun. Inpackningar och speciella schampoon. Är detta verkligen nödvändigt? Ja, det är faktiskt det. Lika viktigt som det är att skydda huden är det att skydda sitt hår. Det skadas faktiskt fruktansvärt mycket av direkt solljus. Så pallra er in till min mamma på Salong Each i Kramfors (innanför Anybody) och investera i bra solskyddsprodukter. Jag lovar er att Kérastase har de bästa i stan. Och för er som faktiskt bor någon annanstans råder jag er till att gå in till någon annan affär som säljer bra hårvårdsprodukter. Nu!

Jag har valt att avstå från solariesolning helt. Då tycker ni, gör man det bara någon gång är det inte så farligt. Ja, det är sant. Delvis. Men skador kan även uppstå redan efter en solning och jag har sett alldeles för många hemska bilder på skador som kan ske. Jag tänkte faktiskt visa er bilder men det är alldeles för äckliga för att jag ska göra det faktiskt. Om ni nu vill vara bruna och gyllene så snälla, använd solskyddsfaktor!

Detta är ett ämne som helt klart berör, skriv en kommentar om vad ni tycker! Genast. Detta är inget ämne som lämnar någon ostörd. Jag vill veta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0