Alla har vi varit småa.

Hej på er, kan ni förstå att det redan är torsdag? Dagarna går otroligt snabbt.

Just nu gör jag saker som vi borde gjort för länge sedan. Jag gör om alla våra miljarder 8mm videoband  (sånna man spelat in med en videokamera modell äldre) till DVD skivor. Det är faktiskt betydligt enklare än jag trodde. Man bara spelar upp dem genom DVD-spelaren och samtidigt spelar man in via en DVD spelar. Detta funkar naturligtvis bara om man har en inspelningsbar DVD. Så om ni har ungefär en miljard band, som vi. och vill bevara dom bättre tycker jag att ni ska införskaffa en inspelningsbar DVD. Om man ska lämna in varje band hos något företag som fixar detta till er kommer det kosta en förmögenhet. Min mamma trodde att det kostade ca 300 kr/band men min mormor som gjort det för några år sedan sa att det kostade 1800 kr/band. Om det kostar 1800 kr/band blir det sjukt dyrt om man har en hel del band, som ni förmodligen har. Jag har ingen aning om vad en inspelningsbar DVD kostar men det borde vara mer lönsamt att köpa en sån för några tusen än att lägga typ 60 000 kr. Eller vad säger ni?

Jag passar på att titta på banden samtidigt som de omformateras. Det är himla mysigt, vi har ju somsagt otroligt många band. Inte en miljard men det är säkert mer än 200 timmars film. Lång tid alltså. Jag gillar verkligen att kolla på sånna här gamla grejer. Det har varit mitt 6-års kalas, jag leker i lekparken i Sundbyberg, jag bakar pepparkakor. Det är mest jag hela tiden, haha. Från alla tänkbara stunder. Så trevligt att det finns kvar. Fotografier är också kul men film är inte samma sak, det känns ju mer levande. Eller hur?

Nu ska jag starta upp ett nytt band, "Felicia lär sig cykla" eller "Felicia får sin första morgonrock" vilken låter mest lockande?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0