MVG-hjälp, elitklasser och matteklasser. Ett lyckat utvecklingssamtal helt enkelt.

Hej på er,
som ni kan se i inlägget här under (om ni inte läser med hjälp av att enbart välja kategorie) kan ni se att jag skickade in ett litet mms till er. Det där med MMS-bloggning är rätt smidigt ju, har testat det ett antal gånger. Och jag vill inte att ni ska få fel tankar om mig, ni vet nog att jag är en väldigt skötsam tjej som inte skulle göra något hemskt. Ha! Okej okej, men just då hade jag verkligen ingenting att göra. Alla läxor var gjorda och jag hade ingen bok att läsa heller (biblioteket på skolan har de mest korkade öppettider någon skådat..), som ni kunde läsa gjorde jag några korsord. Men för mig var de väldigt enkla, typ åldersanpassade för 9-11 åringar. Om ens det. Så det blev väldigt konstigt. Gjorde ett litet korsord till någon i min klass, ni vet ett sådant som man ska hitta ord i. Till saken hör också att vi inte hade någon lärare, yesbox! 8b fick förtroende att sitta helt själva och vara duktiga. Vi klarade det ypperligt tycker jag.

Vet ni vad jag gjort mer idag? Jag hade utvecklingssamtal 8.30, som vanligt gick det jätte bra. Fick veta att jag höjt mig rejält i både slöjd och hemkunskap (låg på VG i slöjd förra terminen, och bara G i hemkunskap. Ett beslut jag absolut inte förstår. Tycker att jag presterat tillräckligt bra för ett VG, faktiskt!). Ligger över alla delmålen man bör klarat hittils i alla ämnen, idrott och musik om jag inte minns fel. På de ligger jag så att jag har klarat alla delmål. Fast jag vet att mitt musikbetyg (G förra terminen) är starkt, min lärare sa att hon vet att jag kan mer men att hon inte kunnat sett allt. Eftersom jag inte var med i luciatåget. Det blir nog VG för mig där tillslut.

På utvecklingssamtalet pratade vi även om "MVG-hjälp", att sånna som ex. mig får vänta huuur länge som hellst på hjälp i matten eftersom lärarna fokuserar allra mest på de som har det väldigt svårt. Min mentor Malin sa att de tagits upp ganska mycket nu om s.k Elitklasser och Matteklasser där man hjälper de som redan är duktiga att utvecklas ännu mer. Eftersom Sverige kommit ganska mycket efter utvecklingen i världen med forskare osv. Fast nu har jag ju inga planer på att bli någon forskare eller så, men jag vill mycket gärna ha ett bra stöd från min mattelärare och att de hjälper mig att utvecklas. Jag vet ju att jag har förutsättningarna som krävs för allt. Men nu snackar vi inte om att få MVG eller inte, det finns inget annat betyg att få för mig som avgångsbetyg i nian. That's it. Så har det alltid varit. Matematik har liksom alltid varit min grej. My thing, min grundbas. Får jag "bara" VG på ett prov i Svenska vet jag alltid att matte är ett ämne där allt är som vanligt. Det är bara siffrorna och jag liksom, fattar ni? Säkerligen inte, knappt jag heller. Men MVG, det kommer jag få.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0