Samhället? Sjukt irriterande

Åh herreguuuuuud vad jag blir arg ibland. Nån i typ Luleå har bestämt att skolor med fler killar ska få mer pengar eftersom killarna behöver mer stöd. Sjukt va? Råkade zappa förbi tvåan och ett program som heter skolfront där de diskuterar just det ämnet. Tydligen visar en undersökning att en typisk skolklass på högstadiet består av en grupp tjejer som är ambitiösa och målmedvetna och en grupp killar som i stort sett skiter i allt som har med skolan att göra. Därför ska tydligen killarna få lika stor chans att nå målen. Whaaaat?!!! Skolan är gjord för flickor? Special lärare för killar? Skärpning SVERIGE! Visst, jag förstår min klass funkar precis så. De flesta i killarna i min klass verkar faktiskt inte bry sig ett dugg. Slöhet och lathet. Men dom ska inte få mer pengar för att de som inte bryr sig ska få mer hjälp. Vad är det för snack då att de som är duktiga och ambitiösa ska få "klara sig själva" och göra fritt? Jag får stå ut med sånt i skolan eftersom jag alltid varit duktig och lärt mig snabbt. Det är faktiskt först nu i nian som jag känner stöd och att även om jag jobbat färdigt får jag nya uppgifter, jag behöver inte hjälpa någon annan.

De visade klipp där två killar från Luleå som verkligen inte brydde sig om skolan. Vad gör du när du blir less på lektionerna? "Joh då börjah jA smsAh och prata". Vafan är det för bullshit snack? Skyll dig själv om du får IG eller skäll, det spelar ingen roll om du är flicka eller pojke. M-Y-G-O-D! Snacka inte om att du är skolless eller inte orkar plugga när du knappt gjort någonting alls. Är man inte på lektioner, pluggar man inte på till prov eller gör läxor ska man inte snacka om skolless.

"Men flickor kommer lättare undan med saker" Ja, så är det faktiskt. Om jag som sköter mig och skriver MVG på de flesta prov pratar med min kompis eller är lite okoncentrerad får jag inte lika fort skäll som om en pojke som är motsatsen till mig gjort det. Men vet ni vad? Det har inte med kön att göra, det har att göra med personlighet och hur man skötts sig tidigare. En bråkig tjej får tillsägelse och en lugn kille klarar sig. Så är det.

Skolor med fler pojkar ska INTE ha mer pengar. Flickor och pojkar ska vara jämställda på den fronten. Tack för mig!


Kommentarer
Postat av: Duvetvem

En "bråkig" kille får ju fortfarande inte ett mvg om han skriver mvg på alla på prov osv.. för att vissa lärare verkar fortfarande sätta betyg efter hur man uppför sig, vilket dom inte får göra.. Eller när dom ser att en person kan få mvg men arbetar bara för ett vg så sätter dom ig-varning för att den personen kan så mkt mer? Om en person inte behöver anstränga sig särskilt mycket för att få ett vg och nöjer sig med det, kanske det är för att personen i fråga vill lägga ner sin tid och kapacitet på andra ämnen? men det är faktiskt lite konstigt att killar ska få mer pengar.. Egentligen borde dom satsa på att utbilda lärare lite mer om pedagogik. Då kanske dom klarar av att motivera ungdomarna på lektionerna som inte orkar eller förstår.. Alla har inte 150 i IQ :)

2009-11-24 @ 08:33:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0