Värsta kocken, Felicia

Jag lagar inte mat så ofta, det beror mycket på att min mamma gör godast mat och att min mormor faktiskt lagar en massa mat till mig. Men ibland händer det att jag sätter på mig kockmössan och lagar mat. Fast inte bokstavligttalat en kockmössa dock. Hehe. Och när jag lagar blir det faktiskt alltid gott. Idag när min mamma är på tennis med min bror hela dagen (tävling igen, ja) och min mormor har åkt till min moster i Umeå för att vara barnvakt till mina små kusiner. However, det betyder att jag är ensam hemma och det betyder också att jag står för min egen matlagning idag. Oftast när jag lagar mat blir det kyckling eller lax. Eller pannkakor. Kyckling eller lax är enklast. Till brukar jag äta ris. Jätte lätt! In med lax/kyckling i ugnen och låt det stå till det är kul och sedan fixa lite ris. Lätt som en plätt!

Mina matlagnings meriter sträcker sig inte speciellt långt men just nu känner jag för att dela med mig av lite tips!

 Krydda! Blanda kryddor lite hursomhellst. Använd mycket kryddor. Maten blir mycket godare med kryddor. När jag lagar mat kryddar jag väldigt mycket. Dels för att jag gillar kryddstark mat och dels för att jag inte är feg när det gäller sånt. Vad är det värsta som kan hända liksom? Salt och peppar är för mesar. Green curry pasta, sambal oelek och cayennepeppar - det är riktiga grejer det.

 Freestyle! Att gå efter recept blir bara tråkigt. Freestyla och hitta nya spännande recept. Mycket bättre! (fast ibland måste man ha recept..)

 Man äter med ögat! Uppläggningen är viktigare än vad du tror. Även om det är snabbmakaroner och färdiglagade köttbullar som serveras. Var kreativ.

Nu ska jag laga mat. Önska mig lycka till bloggisar

 


Kommentarer
Postat av: Ulrica Bylund

Du är ju bra på mat. Själv är jag ibland rent kass....jag äter onyttigt och lägger upp trist men sedan du peppade mig har jag blivit lite nyttigare...Kram

2009-10-25 @ 18:35:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0