Sevärd film - Slumdog millionaire

Jag såg filmen Slumdog millionaire igår. Och jag måste bara säga det. SE DEN!!! Vinnare av 8 Oscars, 4 Golden Globes och en massa andra priser. Dessutom ligger den på 42:a plats på IMDb:s top 250 över världens bästa filmer.

Filmen handlar om Jamal Malik, en kille från slummen, som vinner "Vem vill bli miljonär" eftersom ingen tror honom får han i förhör förklara hur han svarat rätt på alla frågor. Genom den historien får man veta om hela hans liv, tuffa hemska uppväxt i den indiska slummen. Och om den vackraste flickan i världen, Latika.

Jag valden det här filmen mest för att den är så omtalad och det känns som en film man borde sett. Hade inte så höga förväntningar eftersom den inte låter så himla bra. Den krossade alla förväntningar och jag förstår verkligen alla priser och lovord. Den här filmen har faktiskt nästan allt. Tragedi, romantik, scener då man vill blunda (en kille gjorde en annan blind), tycka-synd-om-scener, feelgood-scener ja och en massa mer. Jag insåg verkligen hur otroligt bra jag faktiskt har det. Jag har rinnande vatten, tak över huvudet, en massa fina prylar, fina kläder, skor, mat varje dag (oftast väldigt god), värme, en mamma som älskar mig, en massa människor som bryr sig om mig, jag kan lita på folk, en säng, jag kan i princip få det mesta jag vill ha, jag har sett olika delar av världen, jag har gratis utbildning, bra betyg, jag är frisk (förkylningar räknas inte!). Ja, listan kan göras lika lång som mitt 15 åriga liv.

Huvudrollen spelas av Dev Patel och vackra vackra Freida Pinto spelar en viktig del i filmen. Jag tycker att alla skådespelare gör ett bra jobb och det märks att både tid och pengar har lagts ner på den här produktionen.

Jag låter filmen tala mer för sig själv genom att uppmana er att se den.





Har någon av mina läsare sett filmen? Isåfall, vad tyckte ni?


Kommentarer
Postat av: NATHALIE

Jag har inte sett den, men hört talas om den (:



Sv; Jag vet inte så mkt, men typ hemkunskap och andra lektioner, får väl se :) Vart ska du praoa?

2009-09-06 @ 17:58:17
URL: http://saranathalie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0