Vilket sjukt skattesamhälle...

Klickade in mig på Aftonbladet.se och fick se det här...
och jag tycker det här är ett oerhört tragiskt och pinsamt förslag. Är inte Sverige redan ett av de mest skattebetalande länderna i världen? Och visst, man kan tänka "men hur många tjänar egentligen 80 lax varje månad?" men då ber jag er att tänka om. Tjänar man 80 000 kronor i månaden får man som svenskmedborgare betala cirka 45% skatt. Det blir alltså 36 000 kronor, TRETTIOSEXTUSEN KRONOR! Tänk er att man jobbar häcken av sig (det gör faktiskt de flesta med den inkomsten) och man offrar mycket och sen får man bara behålla 55 % av sin bruttolön. SKANDAL!
Och detta kan jag med all rätt ha en åsikt kring, trots mina blott snart 16 år är jag rätt insatt. Tack vare detta skattesamhälle vi lever i är det snart dags för mig att deklarera, jag betalar skatt och tycker att det är helt sjuk att jag, som bara är ett barn, ska bidra till detta lands ekonomi. Det hade jag dock gjort, jag tycker att det är helt fantastiskt att vi har gratis tandvård för alla under 18 år, vi har alla möjlighet till utbildning och allt sådant. Jag hade gärna bidragit till det, om jag visste att Sverige hade den bästa skolan, rättsväsendet, polisen etc. i världen.. men vet ni vad? Det har vi inte!
Jag mår på riktigt dåligt när jag tänker på det, hur folk kan gå och klaga på att de vill ha högre bidrag eller vadsomhellst. Jag tycker att alla borde betala lika del procent skatt av sin lön. Oavsett inkomst, ska det vara rättvist ska det vara det på riktigt!

Kommentarer
Postat av: Sofia

håller faktiskt med dig om det där! för som du säger, de som tjänar, ja låt oss säga 70 - 80 000 har förmodligen jobbat väldigt mycket och är säkert värd sin pengar och att man då ska betala mer för att man jobbar mer är sjukt..



just det, skulle fråga dig om en helt annan sak också. jag funderar på hur du gör som när du färgar din utväxt, om du bara färgar den eller hela håret?

2010-05-05 @ 21:58:30
URL: http://socandy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0