Nationella!

Imorgon 9.30 har jag (och resten av landets årskurs nior) vårat första ämnesprov i Svenska, läsförståelsen är först ut. Temat i år är "I gränslandet", av vad jag kunnat utläsa från häftet verkar det rätt luddigt. Nästan lite svårtolkat, förra årets tema "Nattliv" känns mycket lättare. Men vad vet jag?

Det är ett ganska spänt ämne, nationella proven, trots det känner jag mig knappt berörd. Inte för svenskan, jag är övertygad om att lärarens inställning och personlighet är väldigt avgörande. Min svenskalärare är för mig trygg, lugn och stöttande. Hon fågelmamman som försiktigt knuffar oss utanför boet, det kan kännas skrämmande men inte läskigt. Om man får höra att det här kommer gå bra blir åtminstone jag lugnare. Okej, det är ingen hemlighet vilket betyg jag satsar på och jag antar att det är mitt mvg i ryggraden som ger en viss trygghet..jag har kommit till den punkten att jag insett att det inte är någon idé att stressa upp sig inför prov, har jag fått bra respons på allt jag tidigare gjort borde jag ha samma kvalité nu också?

Engelskan däremot, det känns lite läskigare..eller nja, läskigt är förståss helt fel ordval. Men jag känner större press där. Att jag förväntas göra bra ifrån mig, från svenskan känner jag inga förväntningar alls, men  engelskans nationella känns ändå lite svårare. Jag har absolut inga svårigheter i engelska heller, jag har ett starkt mvg där med, men det är någonting med hur läraren bygger upp det.

Jag ska avsluta det här inlägget nu, återkommer till det här ämnet imorgon, jag önskar alla som ska skriva nationellt prov imorgon världens största lycka till. Stressa inte upp er och sov tidigt ikväll, ingen vill vara trött imorgonbitti! Kom ihåg, det finns bara en av er och ni duger som ni är.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0