I mörkret syns bara stjärnorna

Hej på er, visst är det verkligen skönt när onsdagen passerat och man vet att helgen snart är här. Jag tycker att det är underbart!

Min klass var på en "show" idag. ES08 från GB-skolan i Sollefteå visade sin turneshow, den var väll så där. Känner inte för att skriva så mycket kring det ämnet men om vi säger så här..det finns nog andra klasser som är både bättre och säkert en och annan sämre. Skillnaden här uppe är ju dock att det kan vara lägra kvalité på själva musikerna än i större städer eftersom man där har intagningsprov. Dessutom har jag ganska svårt att förstå mig på om man...eller vi säger det så här, du är en medelmåttig dansare men brinner för dans och tycker att det är de bästa du vet. Då väljer du Estetiska programmet med inriktning dans. Visst, du har jätte kul men har du någon framtid? Jag tycker inte att man ska välja yrke eller utbildning bara pågrund av vad du gillar att göra. Nu kommer jag få massvis med kommentarer om att man ska ha kul i tre år men HALLÅ?! Om vi tar mig som exempel, jag tycker att det är jätte kul att fota men det är för mig ett intresse och jag är duktig i skolan och jag vet faktiskt inte vad jag vill bli i framtiden. Därför väljer jag Naturvetenskapsprogrammet, jag vill ha en så bred utbildning som möjligt. Och tillbaka till den där dansaren nu, ser man sig själv ha en framtid som dansare..kör ditt race då, men om man inser att man inte är någon vidare talang och dansen kanske bara är ett intresse då tycker jag att man ska söka en "bredare" utbildning. Ska vi ta ett annat exempel? Min vän, Sofhia Stridsman, hennes röst är av guld och hennes utstrålning träffar varenda person. Hon ser bra ut och brinner för musiken. Att ha musiker som yrke är väldigt svårt så därför bör man ha något, ha "det". Hon har sökt till Kulturama och Rytmus, två bra skolor i Stockholm. Visst, det är mycket svårare att komma in där men både hon och jag är väldigt säker på att utbildningen också är bättre. Hon vill inte slösa tre år av sitt liv på att få en medelmåttig utbildning här bland människor som inte brinner för det här lika mycket som hon, och jag förstår henne. Dessutom finns det där människor som också har "det" och ni vet hur personlig utveckling funkar? Om man spenderar tid med duktiga människor blir man inspirerad att försöka bättre och bättre hela tiden. Och det funkar likadant för alla, en win-win situation. Men går man i en klass där man ärligt talat är utan tvekan bäst kanske man inte utvecklas lika mycket.

Det här blev på tok för långt och jag ogillar sånna långa stycken men det jag vill få fram tycker jag har framkommit. Dessutom, till the one and only Sofhia Stridsman du är bäst! Born to be a star. :)

Kommentarer
Postat av: Johanna

Bara för att man väljer att gå t.ex estet i Sollefteå eller i Kramfors betyder det inte att man inte brinner lika mycket för det som om man går i Stockholm. Visst det är mycket mer människor som söker dit och så men ändå det finns många som går estet här uppe som är minst lika bra som dom på skolorna i Stockholm...

2010-01-20 @ 19:33:02
URL: http://johannaostrom.blogg.se/
Postat av: elin

Jag tycker du har missuppfattat det här ganska mycket faktiskt, titta på mig till exempel, jag hoppade av och går inget gymnasie nu eftersom att jag var så skolless, och ändå kunde jag komma in på vilken linje jag än hade velat med tanke på mina betyg. De här tre åren kommer inte ha någon direkt betydelse om 20 år, även om du går naturprogrammet så kan det ju sluta med att du sitter i kassan på ica medan någon som gick estet kanske har visat sig bättre i praktiken och är lite bättre på att sälja och därefter får jobba på någon bra firma med bra betalt. Har man kul de här 3 åren så kommer man komma mycket längre och vara mer positiv i framtiden för plugg osv. men självklart är det ju inte heller något fel på att välja en linje där man får lite bredare valmöjligheter men bara för att du går natur så betyder det inte alls att du har bättre förutsättningar än någon annan när det gäller jobb i framtiden.

2010-01-21 @ 08:23:41
URL: http://elinomhus.blogg.se/
Postat av: Johanna

Sv: Dra inte oss över en och samma kam bara för att du hört några som kanske va mindre bra. Men man utvecklas även här uppe ska du veta!

2010-01-21 @ 10:38:48
URL: http://[email protected]
Postat av: SofiaLundgren.

Har man kul i tre år och får göra något man tycker om kanske man orkar med att satsa på universitet eller högskola sedan också? Jag tycker att skola ska inte bara vara plugga hela tiden utan också kul, om vi tar tex estet eller media så får du ju ändå den utbildningen du behöver för att söka vidare sedan till universitet, sen får du ju välja en inrikting också. Patricia gick estet och nu går hon på universitet och läser om Psykologi och ohälsa och utbildar sig till pskykolog. Funkar asbra.

2010-01-21 @ 21:52:12
URL: http://lovelovelovee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0