Hitler = ohyra personifierad

Fredag, fredag, fredag. Härliga fredag! Jag var tillbaka i skolan imorse, förresten ni har kanske missat att jag var hemma från skolan igår? Mådde sjukt dåligt och tog därför beslutet att stanna hemma. Men som sagt, imorse var jag fit for fight. Slutar ju trots allt tidigt på fredagar.

Vi jobbar med andra världskriget på Historian och det är helt galet vad hemskt det var. Jag har jätte svårt att detta faktiskt hänt. Vi fick se bilder på döda judar liggades i högar på marken, de var precis som djur eller precis som Hitler själv uttryckte det - ohyra som måste rökas ut. Åhh jag mår dåligt av bara tanken eller synen hur det va att leva på den tiden. Hjälp vad bra vi har det, vad bra jag har det. Jag lever ett skyddat liv, ett väldigt skyddat liv. Det är så groteskt alltihopa! Att vissa i min klass dessutom hade mage att sitta och flina och skratta - "Kolla sidan 87 AHAHAHHAH, Kolla voldemort!"

En annan kille i min klass ifrågasatte varför vi får läsa om detta så pass sent som i nian, att man borde få se mycket tidigare och lära sig om raspolitik osv. Det tycker jag är helt fel. När man går i låg/mellanstadiet ska man få leva ett bekymerslöst liv även om jag vet att det långt ifrån är så. Men jag vill att det ska vara så. Man ska kunna leka med sina dockor, bilar och pussel utan att behöva se bilder på döda människor. Det är väll därför vi har åldersgränser på filmer etc.? Om ett litet barn i 9års åldern skulle få veta mer om andra världskriget eller andra grymma historiska händelser skulle barnet nog gå runt och må dåligt och tänka väldigt mycket, säkert även mardrömmar. Vissa saker är man helt enkelt inte mogen att veta vid vilken ålder som hellst!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Sv: Jaja tror jag förstår vad du menar. Det klart man har audition i Sthlm för det är så många som bor där och så. Finns ju vissa lärare som har velat haft det här uppe med men som sagt är ju så lite folk som bor här så det skulle inte bli full klass vilket det nästan inte blir utan audition. Men finns väldigt många bra här uppe med som på andra ställen i Sverige:)

2010-01-22 @ 19:09:39
URL: http://johannaostrom.blogg.se/
Postat av: Johanna

Sv: Jo precis det har du rätt i:)

2010-01-22 @ 19:53:00
URL: http://johannaostrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0