När är man vuxen?

Ja, när är man vuxen? Eller kanske mer när räknas man som vuxen? Och då menar jag inte den dagen man är myndig och enligt lag vuxen. Utan mer hur samhället ser på vad en vuxen person är.
Det här är nämligen något jag funderat en del på. I Sverige får vi börja övningsköra när vi är sexton men inte ta körkort förrän tidigast som artonåringar, men i USA får sextonåringarna ta sitt körkort. När du är arton i Sverige får du köpa alkohol på restaturanger men inte handla på systembolaget. Eller ett annat exempel som är mycket mer konkret i mitt liv...

När jag var tretton år fick jag mina första kontokort, alltså plastkort att betala med som är kopplade till ett konto i mitt namn. Och på grund av att min pappa inte lever deklarerar jag (precis som alla andra vuxna) varje år, betalar en massa skatt och jag har en årsinkomst över 16 500 kr som är gränsen för att du skattar (minst 30 %) på alla dina intjänade pengar. Det var förövrigt en av anledningarna till att jag inte hade ett kommunalt sommarjobb, för att jag skulle behöva betala 30% av de 3000 kronorna jag isånna fall skulle tjänat. Det var helt enkelt alldeles för dåligt betalt för att jag skulle slita i tre veckor. Men det var inte det som var grejen i det här fallet. Det jag försöker komma till är att jag på många punkter anses vara vuxen, då jag tillexempel har samma förutsättningar som många andra vuxna, men jag är inte tillräckligt vuxen för att ha ett mobiltelefonabonnemang skrivet på mig. Därför står min mammas namn på mitt Tele2-abonnemang, och det jag tycker är så märkligt är att jag ska deklarera men inte får ha mitt eget namn på mitt abonnemang. Det enda de borde vara intresserade av är väll egentligen om räkningen betalas eller inte?

Jag är i skrivande stund sexton år och har alltså nästan två hela år kvar till min 18de födelsedag, men hur vet man att jag är tillräckligt vuxen om två år? Många artonåringar har inte alls den mognaden som krävs för att ta viktiga beslut eller bara vanliga beslut, som tillexempel lån eller hur mycket måtta man ska ta med till fester. Vem säger att jag som sextonåring är mindre mogen än en artonåring, jag skulle vilja veta vem som kom på det här med 18=vuxen=klarar sig helt själv. Och framförallt, hur de kom på det? Har ni några teorier får ni gärna dela med er av dem. Det skulle vara intressant att veta faktiskt, för personligen har jag ingen aning alls!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0