I valet och kvalet

För ganska precis ett år sedan valde jag vilket gymnasieprogram jag skulle börja höstterminen 2010, mitt val blev som ni vet naturvetenskapsprogrammet (och det är jag väldigt nöjd med) men jag kommer ihåg hur allvarligt det kändes att välja vad man ska göra i tre år frammåt. Igår fick vi naturvetarettor information från vår SYV om val av inriktning och individuella val - detta gäller alltså inför årskurs två & tre - och jag har ungefär samma känsla som för ett år sedan. Ångest!

För det första tycker jag inte om att planera så långt i förväg (för man vet aldrig vad som händer!) och för det andra har jag ingen som hellst aning om vad jag vill bli eller vilken utbildning gå efter den tionde juni tvåtusentretton. Och det är så mycket man ska tänka på, meritpoäng hit och särskilda krav dit. Frågan är om jag ska välja taktiskt eller välja något som verkar kul, och problemet om jag nu väljer taktiskt - hur ska jag veta vad som är taktiskt?! Jag har iiingen aning alltså! Dessutom tycker jag att vi har alldeles för lite tid, om jag hittat en kurs jag vill gå passar den antagligen inte in med några andra kurser eftersom man inte kan vara på två ställen på samma gång.

Så inom två veckor ska jag ha bestämt och planerat de kommande åren i mitt liv, allt detta samtidigt som jag ska plugga kemi och samhällskunskap plus lite till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0