Kall fusion 2.0

Har ni hört det senaste om kall fusion?

Fusion kan enkelt förklaras som sammanslagning av atomkärnor (dvs. tvärtom vad vi utnyttjar i kärnkraften). Det här förekommer i solen och i vätebomber men det tycks vara svårt att åstadkomma i ordnade former eftersom det krävs så extrema temperatuer (typ 100 miljoner grader, seriöst!) detta har alltså varit ett problem...

Tills nu!
Två italienska forskare säger sig ha löst hela världens energiproblem (och om man är naturvetare inser man snabbt att detta inte bara gäller energiproblem utan otroligt många andra världsproblem) när de har kommit på ett sätt att göra kall fusion och för att inte tråka ut er helt ska jag inte gå närmare in på det men oj oj oj...naturvetaren inom mig kan inte låta bli att undgå från att skriva om detta. VILKEN GREJ ALLTSÅ! Forskning är så grymt fascinerande och coolt att det finns inte - och ni får gärna tycka att jag är en stor nv-nörd nu (för det är jag gärna om det innebär att vara medveten om världen).


(Foto: Daniele Passerini) Andrea Rossi och Sergio Focardi's något märkliga maskin som sägs kunna lösa världens alla energiproblem.

Det debatteras nu om det här är en bluff eller inte, men vad säger ni? Det är ju helt galet coolt fantastiskt och revolutionerande. Och även om ni inte förstår vikten av det nu så borde ni verkligen läsa på lite och fundera på kall fusion och ja, ni vet sånt där naturvetenskapsaktigt jag gillar! :)


Kommentarer
Postat av: Ulrica Bylund

Det bor en vetanskapskvinna inom dig. Släpp ut henne bara. Hon kommer göra stordåd!

2011-01-30 @ 12:04:09
URL: http://ladygegga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0