En vanlig dag på jobbet

Eller nja. En kanske inte så vanlig dag och heller inget jobb. Vi hade kriminologitemadag eller som jag föredrar att kalla det: idag har vi lekt kriminaltekniker. Kriminalare helt enkelt. Vi började med film och fick sedan reda på mordet som vi skulle utreda. För att utreda vem som var mördaren använde vi samma principer som man gör i verkliga livet, även om vi förståss inte riktigt kunde hålla samma standard på alla saker. Men tillexempel gjorde vi blodgruppsbestämning, fingeravtryckskoll och spårade fotavtryck.

 

Min grupp (som förutom mig själv bestod av Marielle, Linn, Alex och Marcus) var absolut i en klass för sig och vår story även den bäst. Trots att jag eventuellt är aningen partisk i min bedömning så var våra bevis tillräckligt starka för att inte bara bevisa vem gärningsmannen var utan även för att skapa en ytterst sannolik händelse.

 

Offret. Som vi från min grupp indentifierade som Jim, kemiläraren.

 

Min kollega och kära vän Marielle!

 

Konkurrenter som tar fiberprov från gärningsmannens tröja.

 

Sofia tar fingeravtryck och blir fotad av pressfotografen.

 

Så, även om det inte var en helt vanlig dag på Ådalsskolans naturvetenskapliga program så har jag haft en riktigt rolig dag och det är i stunder som denna som jag verkligen uppskattar NV och skolan. Och om ni läser Allehanda imorgon får ni se några söta små naturvetare i sann kriminalteknisk stil, däribland jag :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0