Fotbollsfiasko



Klickade mig in på Aftonbladet och såg detta... Vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta. Hur sorgligt är det inte? För det första är det ett extremt orättvist beslut och för det andra så är det helt fel taktik att stoppa läktarvåldet. Det sorgligaste är att AIK som klubb får lida för idioter som inte bryr sig särskilt mycket om varken fotbollen eller om AIK. Enligt min åsikt är dessa s.k hulliganer bara ute efter att slåss och vara kriminella, och stora fotbollsmatcher är ett ypperligt tillfälle för dessa fasoner. Riktiga AIKare brinner för klubben, för fotbollen och värnar så klart om det bästa.

För min del har Disciplinnämnden tappat precis all sin trovärdighet och jag tror inte jag är ensam. Om jag ska försöka se objektivt på detta (är medveten om mina kan tyckas partiska åsikter då jag är AIKare) så undrar jag hur straffet varit om matchen istället spelats på Råsunda och inte i Södertälje. Undrar även hur bra säkerhet Syrianska egentligen hade?! När det är problem på Råsunda får hemmalaget straff för "otillräcklig säkerhet" men när vi är på bortaplan får vi straff för något som ingen i klubben eller laget står bakom. Vad är det här? Böter till ett lag som redan lägger 4 miljoner på läktarsäkerhet känns ytterst tveksamt.

Ett straff som detta känns oerhört dumt och väldigt fegt då det på något sätt alltid är "okej" att vara emot AIK och dess supportrar. Det är ett fiasko att matchen inte spelas klart och det är verkligen inte okej att en sådan här grej kan bli avgörande i höst när något lag ska ut eller vinna.

Ingen annan klubb i svensk historia har skapat så många rubriker, debatter och känslor som AIK skapat. Fördomar och hat påvisar egentligen bara ett enormt okunnande och löser inga problem. AIK har en fantastisk supporterkultur och så klart de bästa supportrarna, det är synd att så fina event som fotbollsmatcher ska få en så pass negativ stämpel och att människor ska bli så rädda att de inte vågar ta sina familjer till matcherna. Jag råder er alla att åka och kolla på AIKs matcher. Dels för att visa att dessa sorgliga människor inte ska få förstöra något och dels för att det är fantastisk stämning och ett fantastiskt lag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0