Inte särskilt förvånande ord från en svenskastipendiat.

Ni kan inte ha missat att jag går natur (jag gör det iallafall), och då skulle man kunna tänka sig att mina favoritämnen kanske är matte, biologi eller varför inte fysik. Fallet är dock inte så eftersom det bästa jag vet är svenska. Det är verkligen kul. Och samhällskunskap (har typ sorg varje dag för att kursen är slut). Och filosofi (stor sorg för att vi inte får läsa filosofi b!). Men mest svenska.

Min förra rektor sa under motiveringen till mitt svenskastipendium att svenskan är alla ämnens kärnmoder och jag måste verkligen hålla med. Förståss gillar jag att skriva, läsa och prata. Men det jag gillar allra mest det är känslan när man verkligen känner att man får ett övertag och kan kontrollera en situation eftersom man kan använda sitt språk. Ni kan kalla det maktspråk om ni vill men det jag menar är snarare att kunna avända rätt språk i rätt situation. Retoriskt smart helt enkelt!
.
Faktum är att detta har vuxit sedan jag började på natur, och självklart har det att göra med att jag har min allra bästa lärare som svenskafröken. Det var ju mina lärare i matte och naturämnena på högstadiet som gjorde att jag valde natur. Tyvärr har jag alldeles för lite svenska på schemat och eftersom vi bara pratar hela lektionerna blir det inte mycket jobb gjort. Idag borde jag skrivit talmanus för mitt argumenterande tal nästa vecka, men istället hade vi en trevlig pratstund. Vill ni vet vad jag ska argumenter för? "Det är inte farligt att gå på fotboll", en något otippad tes för mig kan man tycka men faktiskt tror jag att det blir bra. Tycker det är kul att göra något som egentligen inte är min cup of tea. Jag menar, visst jag är intresserad av hur det går för aik men visst kan ni hålla med om att det är mer troligt att jag skulle hålla ett tal om tillexempel skolfrågor eller någon annan typisk samhällsfråga?
.
Nu ska jag gå och köpa present (är på min mammas jobb atm), vi hörs imorgon mina fina. Adiós :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0